Laboratórium testovania elektrických pohonov
 

Laboratórium testovania elektrických pohonov je určené na meranie, overovanie a testovanie prevádzkových elektromechanických charakteristík elektrických pohonov resp. elektrických točivých strojov stredného a vyššieho výkonu, ale aj iných elektronických a elektromechanických zariadení. Laboratórium je pripravené pokryť svojím vybavením potreby výskumu, vývoja a testovania v oblasti elektrických motorov nových koncepcií, v oblasti výkonovej elektroniky ako aj v oblasti elektrických pohonov pre hybridné a elektrické vozidlá pre osobnú prepravu ale aj pre úžitkové automobily.

Systémy dopĺňania energie a testovania parametrov elektrických pohonov

Laboratórium je vybavené súborom technologických zariadení:

  • Dynamometer ASD P330-4/1400-1 – slúži na napájanie a riadenie testovaného zariadenia asynchrónnych motorov, synchrónnych motorov (vrátane motorov s permanentnými magnetmi) alebo reluktančných motorov.
  • Klimatická komora.

Dynamometer ASD P330-4/1400-1 je najvýkonnejším rekuperačným trojfázovým asynchrónnym dynamometrom a pracuje v generátorickom ako aj v motorickom režime až do výkonu na hriadeli 330 kW pri 4500 otáčkach za minútu. Maximálne otáčky dosahujú 8000 min-1 a je schopný dodať alebo spracovať až 200 kW mechanického výkonu. Točivý moment dynamometra dosahuje hodnotu 1400 Nm až do rýchlosti otáčania 2250 min-1. Jeho súčasťou je aj napájací trojfázový striedač s výkonom 330 kW s napätím vo výstupe 400 V a prúd až 580 A. Tento dynamometer je schopný pracovať až do výkonu 100 kW pri 1500 min-1 a je schopný dodať krútiaci moment až 637 Nm. Maximálne otáčky dynamometra sú 6000 min-1, pri ktorých krútiaci moment dosahuje až 88 Nm. Konštrukčne je tento dynamometer vyhotovený tak, aby sa s ním dal merať nielen moment testovaného stroja ale aj zvlnenie momentu. Meranie zvlnenia momentu je dôležitým parametrom hlavne v trakčných aplikáciách, kde hladký priebeh momentu prispieva k vyššiemu komfortu cestovania pasažierov (napríklad v trolejbusoch alebo električkách ale aj v elektromobiloch).

Klimatická komora pozostáva z externého skúšobného priestoru s rozmermi 2 x 2 x 2 metre (objem 8 m3) a klimatickej komory VCS3 7060-5. Samotná komora obsahuje menší skúšobný priestor s objemom 600 litrov (š 800 x h 800 x v 950 mm) a je schopná vytvoriť prostredie s teplotou vzduchu v rozsahu -72 °C až +180 °C, a vlhkosťou vzduchu od +10 % do +98 % (v teplotnom rozsahu +10 °C až +95 °C). Externý skúšobný

priestor je navrhnutý na teplotný rozsah vzduchu od – 50 °C až do +150 °C a vlhkosťou vzduchu od +15 % do +95 % (v teplotnom rozsahu +10 °C až +95 °C). Laboratórium je vybavené aj rôznymi napájacími zdrojmi a na meranie elektrických a mechanických parametrov je využívaná dvojica vysoko presných výkonových analyzátorov Yokogawa serie WT1800 v 6 kanálovom vyhotovení.